Von Ralf Keuper

Indi­en tritt lang­sam aber sich aus dem Schat­ten sei­nes Nach­barn Chi­na. Das gilt in beson­de­rer Wei­se für den Bereich Fin­tech, wie Abji­hit Bose in India’s fin­tech revo­lu­ti­on is pri­med to put banks out of busi­ness schreibt.

Die Fin­tech-Sze­ne Indi­ens hat tat­säch­lich mehr Auf­merk­sam­keit in Euro­pa ver­dient. Zwar kann Indi­en (noch) nicht mit Lösun­gen wie Ali­pay oder WeChat glän­zen; trotz­dem hat sich auf dem Sub­kon­ti­nent in den ver­gan­ge­nen Jah­ren eini­ges getan, was auf die­sem Blog in meh­re­ren Bei­trä­gen the­ma­ti­siert wur­de, wie in:

Bose macht die Fin­tech-Revo­lu­ti­on in Indi­en an sechs Kern­tech­no­lo­gien fest:

India has expo­sed six core tech­no­lo­gies: UID, UPI, eKYC, Mobi­le-based Digi­tal Signa­tu­re, Digi­tal Locker (which eli­mi­na­tes the need to sub­mit a paper docu­ment after the first time) and Digi­tal Con­sent (which allows peop­le to easi­ly, trans­par­ent­ly and secu­re­ly make their pro­fi­le and tran­sac­tion data avail­ab­le to third-par­ties for ser­vices). In com­bi­na­ti­on, the­se real-time digi­tal ser­vices will enab­le star­tups to digi­ti­ze and sim­pli­fy ever­ything from bank account crea­ti­on to bor­der secu­ri­ty, from voting and sub­s­idy dis­tri­bu­ti­on to tax filing and refunds across the world.

In den letz­ten Jah­ren hat die Zahl der Ein­woh­ner, die Zugang zum Finanz­markt gefun­den haben, dra­ma­tisch zugenommen:

More than 200 mil­li­on bank accounts have ope­ned in the just one year and more than 300 mil­li­on new debit and credit cards have been issued in the last four years, brin­ging the total num­ber of cards to more than 600 million.

Ähn­lich wie Afri­ka, pro­fi­tiert Indi­en davon, auf kei­ne Bank­in­fra­struk­tur ange­wie­sen zu sein, für die Geld­au­to­ma­ten noch immer prä­gend sind.

Selbst Bezahl­diens­te wie PayPal und Apple Pay sind Aus­druck die­ser anti­quier­ten Infra­struk­tur. Indi­en dage­gen setzt gleich zu Beginn auf den WhatsApp-Effekt:

Ima­gi­ne an inter­ope­ra­ble world whe­re any app built by two col­le­ge kids could allow you to move money at no cost from one bank account to ano­t­her. Whiche­ver app deli­ve­r­ed the most uti­li­ty would own the value and mar­ket­s­ha­re… the exact way that Whats­App won. In the four weeks sin­ce UPI’s launch, I have seen dozens (and soon to be hund­reds) of apps built by small teams that will have the power and capa­bi­li­ty of PayPal on steroids.

Auf Apple, PayPal & Co. könn­ten unru­hi­ge Zei­ten zukommen.

Wei­te­re Informationen:

Ope­ning the gates on Indian finan­cial data

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