Von Ralf Keuper

Das geflü­gel­te Wort von den “Daten als dem neu­en Öl” geht bereits seit gerau­mer Zeit um. Gro­ße Begehr­lich­kei­ten wecken die per­so­nen­be­zo­ge­nen Daten (Per­so­nal Data), die das World Eco­no­mic Forum in Per­so­nal Data:The Emer­gence of a New Asset Class auch als die neue Wäh­rung bezeichnet.

Wenn es sich bei den per­so­nen­be­zo­ge­nen Daten tat­säch­lich um eine neue Ver­mö­gen­s­klas­se, eine neue Wäh­rung han­deln soll­te, dann, so könn­te man anneh­men, sind Ban­ken die größ­ten Pro­fi­teu­re, kommt es ihrem Geschäfts­mo­dell als Hüter der Ver­mö­gens­ge­gen­stän­de ihrer Kun­den ent­ge­gen. Um so erstaun­li­cher, dass die Ban­ken das Feld ande­ren Spie­lern über­las­sen haben. Fai­rer­wei­se muss man ein­räu­men, dass den Ban­ken bei der Ver­wer­tung der per­so­nen­be­zo­ge­nen Daten enge gesetz­li­che und regu­la­to­ri­sche Gren­zen gesetzt sind, die für eini­ge ande­re Markt­teil­neh­mer nicht in die­ser Form gel­ten, wie auch das World Eco­no­mic Forum zugesteht:

Com­pa­nies with estab­lished busi­ness models – tho­se with lar­ge cus­to­mer bases, lega­cy invest­ments and trus­ted brands – typi­cal­ly pos­sess vast amounts of cus­to­mer data but are legal­ly cons­trai­ned on its use for com­mer­cial pur­po­ses. Given tho­se legal cons­traints, estab­lished play­ers are gene­ral­ly con­ser­va­ti­ve in their approach to the mar­ket and deep­ly con­cer­ned about unclear lia­bi­li­ties and legal inconsistencies.

On the other hand, many new ser­vices and appli­ca­ti­ons are more inno­va­ti­ve in their approach and typi­cal­ly use per­so­nal data as a cen­tral com­po­nent in their busi­ness models. By defi­ni­ti­on, they tend to fall out­side the pur­view of lega­cy legal rest­ric­tions and typi­cal­ly inno­va­te at the edges of what can be legal­ly done with per­so­nal data.

Jeden­falls wird sich im Öko­sys­tem der Per­so­nen­be­zo­ge­nen Daten die Zukunft, nicht nur der Ban­ken, entscheiden:

As per­so­nal data incre­asing­ly beco­mes a cri­ti­cal source of inno­va­ti­on and value, busi­ness boun­da­ries are being redrawn. Pro­fit pools, too, are shif­ting towards com­pa­nies that auto­ma­te and mine the vast amounts of data we con­ti­nue to gene­ra­te. Far from cer­tain, howe­ver, is how much value will ulti­m­ate­ly be crea­ted, and who will gain from it. The under­ly­ing regu­la­to­ry, busi­ness and tech­no­lo­gi­cal issues are high­ly com­plex, inter­de­pen­dent and ever changing.

Ein Sze­na­rio für die Ban­ken wäre die Posi­tio­nie­rung als Anbie­ter von Trus­ted Per­so­nal Data Services.

Per­so­nal data ser­vices pro­vi­de the safe means by which an end user can store, mana­ge, share and gain bene­fit from his or her per­so­nal data. The­se data can ran­ge from such self-asser­ted attri­bu­tes as the individual’s likes, pre­fe­ren­ces and inte­rests to such mana­ged and veri­fied attri­bu­tes as a person’s age, cre­dit score or affi­lia­ti­ons, and his­to­ries with exter­nal enti­ties like firms, govern­ment agen­ci­es and the like.

Per­so­nal data ser­vices con­so­li­da­te end users’ digi­tal iden­ti­ty, allo­wing them to con­trol which third par­ties are entit­led to access – along with how, when and at what pri­ce. VRM extends this con­trol to the realm of rea­li­sing direct value – mone­ta­ry or in kind – from the per­so­nal data stored and mana­ged by per­so­nal data ser­vices providers.

Da müss­te doch was zu machen sein …

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