Von Ralf Keuper

Wie kann man die Repu­ta­ti­on, die Ver­läss­lich­keit von Per­so­nen beur­tei­len, ohne dabei auf die klas­si­schen Metho­den, wie die Kre­dit­bo­ni­tät, zurück­grei­fen zu müssen?

Bei Credo360 glaubt man die Ant­wort gefun­den zu haben, wie u.a. aus Revo­lu­tio­ni­zing The Online Shop­ping Expe­ri­ence Through A Social Cre­di­bi­li­ty Score Block­chain Net­work her­vor­geht.

Haupt­ele­ment ist der Cre­do Score, der Aus­kunft über die digi­ta­le Repu­ta­ti­on der Per­son gibt. Der Cre­do Score wird beein­flusst von der Qua­li­tät bzw. Aus­sa­ge­kraft der digi­ta­len Iden­ti­tät, der Bereit­schaft ande­rer Per­so­nen ein (posi­ti­ves) Urteil abzu­ge­ben und von dem Ver­hal­ten der Per­son im Netz. In Cre­do Score 2.0 ist etwas mehr zu erfahren.

 When you sign up, and if you are wil­ling to pro­vi­de suf­fi­ci­ent iden­ti­ty veri­fi­ca­ti­on, you start out at the low end of “good” repu­ta­ti­on, as you get the bene­fit of the doubt. Then, you can work your way up by get­ting endor­se­ments from peo­p­le and buil­ding up your tran­sac­tion histo­ry. But it will take time befo­re you can get to “excel­lent” repu­ta­ti­on. Depen­ding on how acti­ve you are, it could take any­whe­re from a few months to over a year. At the same time, get­ting just a handful of ter­ri­ble ratings can bring your repu­ta­ti­on down significantly—it can drop from “excel­lent” to “good” or even “fair” in a span of a sin­gle week.

In Repu­ta­ti­on Scores: the good, the bad, and the ugly grenzt sich Credo360 deut­lich von dem Social Cre­dit Sys­tem in Chi­na ab.

Ein Kri­tik­punkt:

The score does not belong to you: not only is the infor­ma­ti­on that goes into the score gathe­red wit­hout your know­ledge and per­mis­si­on, but the score its­elf can be used wit­hout your con­sent. This is by far the most trou­ble­so­me aspect—it com­ple­te­ly robs peo­p­le of their privacy.

Statt­des­sen:

The score should belong to you—you should be able to deter­mi­ne who can see your score, when they can see it, and how much other info you want to share with them.

Der Cre­do360-Score hat Ähn­lich­keit mit dem MeS­core von Mee­co und dem Trust­score von Apple.

Die Fra­ge ist nun, was eine Per­son unter­neh­men kann, wenn ihr Score von ande­ren mut­wil­lig ver­schlech­tert wird. Wel­che (Schlich­tungs-) Instanz kann dann ange­ru­fen wer­den? Wie trans­pa­rent ist der Rating-Algo­rith­mus? Wie kann dis­kri­mi­nie­ren­des Ver­hal­ten ver­hin­dert werden?

Cross­post von Iden­ti­ty Economy