Von Ralf Keuper

Robert S. Shil­ler hat sich in der Ver­gan­gen­heit bereits öfters kri­tisch zu Bit­co­in geäu­ßert. (Vgl. dazu: Die Bit­co­in-Bla­se (Robert J. Shil­ler))

In einem Inter­view mit Quartz bekräf­tigt Shil­ler sei­ne Skep­sis. Für ihn trägt die Kurs­ent­wick­lung von Bit­co­in deut­li­che Züge einer klas­si­schen Spe­ku­la­ti­ons­bla­se – eines Irra­tio­na­len Über­schwangs, wie der Titel sei­nes wohl bekann­tes­ten Buches lautet.

War­um er die­ser Ansicht ist:

The best exam­p­le right now is bit­co­in. And I think that has to do with the moti­vat­ing qua­li­ty of the bit­co­in sto­ry. And I’ve seen it in my stu­dents at Yale. You start tal­king about bit­co­in and they’re exci­ted! And I think, what’s so exci­ting? You have to think like huma­ni­ties peo­p­le. What is this bit­co­in story? …

If you look at the third edi­ti­on of Irra­tio­nal Exu­berance, I’m arguing that there’s a fun­da­men­tal deep angst of our digi­tiza­ti­on and com­pu­ters, that peo­p­le won­der what their place is in this new world. What’s it going to be like in 10, 20, or 30 years, and will I have a job? Will I have anything?

Somehow bit­co­in fits into that and it gives a sen­se of empower­ment: I under­stand what’s hap­pe­ning! I can spe­cu­la­te and I can be rich from under­stan­ding this! That kind of is a solu­ti­on to the fun­da­men­tal angst.

Sei­ne Haupt­auf­ga­be sieht Shil­ler dar­in, die Bit­co­in-Sto­ry, das Bit­co­in Nar­ra­tiv zu dekon­stru­ie­ren. Mit­ver­ant­wort­lich für die Ent­ste­hung von Spe­ku­la­ti­ons­bla­sen sei­en, so Shil­ler, die Medi­en (Vgl. dazu: Fin­tech und die Ver­ant­wor­tung der Medi­en). Ange­fan­gen habe das mit dem Buch­druck, der jedoch erst im 16. Jahr­hun­dert sei­nen Durch­bruch erleb­te und begann, die öffent­li­che Wahr­neh­mung zu beein­flus­sen. Das Inter­net setz­te die­se Ent­wick­lung nur fort.

Things have always gone viral, it’s the natu­re of civi­liza­ti­on, but it got stron­ger with the prin­ting press, much stron­ger. And then around the 1600s they inven­ted the idea of weekly news­pa­pers that told you what hap­pen­ed this week. And that real­ly went like wild­fi­re. Peo­p­le loved newspapers.

The inter­net takes it to ano­ther dimen­si­on. But I have a sen­se it’s not as important as the prin­ting press.

Von ICOs hat Shil­ler bis­lang, wie er in dem Inter­view bekun­de­te, noch nichts gehört. Das über­rascht schon ein wenig …

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