Von Ralf Keuper

In Lon­don hat Kas­pers­ky Lab einen Shop eröff­net, in dem man mit sei­nen Daten bezah­len kann, wie u.a. in Insi­de the store that only accepts per­so­nal data as cur­ren­cy berich­tet wird. Der Store hat den bezeich­nen­den Namen The Data Dol­lar Store. Kas­pers­ky schreibt zu dem Expe­ri­ment, das auf zwei Tage aus­ge­legt ist:

We’ve ope­ned the world’s first shop using this new cur­ren­cy: The Data Dol­lar Store. For two days only, The Data Dol­lar Store will sell exclu­si­ve pro­ducts crea­ted by world-famous street artist, Ben Eine. Money won’t get you any­whe­re. So, when you deci­de what the art is worth to you, don’t think what you’re wil­ling to pay – think what you’re wil­ling to share.

Zu den Geschäfts­re­geln heisst es in dem ein­gangs erwähn­ten Beitrag:

.. to acqui­re the mug, you had to hand over three pho­tos, or screen­shots of your Whats­App, SMS and email con­ver­sa­ti­ons, to Kas­pers­ky. To buy the t‑shirt, it had to be the last three pho­tos on your Came­ra Roll—so you could­n’t be selective—or the last three mes­sa­ges on your phone.

So neu ist das Expe­ri­ment nicht. Bereits im Jahr 2014 war The Daten­markt im Ham­bur­ger Stadt­teil Eppen­dorf für eini­ge Tage geöff­net. Dort konn­te man mit sei­nen Face­book-Daten bezah­len (Vgl. dazu: The Daten­markt – How your data beco­mes a cur­ren­cy).

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert