Von Ralf Keuper

Wer sich einen ers­ten Ein­druck über die Ver­än­de­run­gen im Markt­seg­ment Pay­ments der letz­ten Jah­re ver­schaf­fen will, kann dies m.E. beson­ders gut am Bei­spiel der Ent­wick­lung von PayPal.

Zum Ein­stieg emp­fiehlt sich der Bei­trag The First Batt­le In The Mobi­le Pay­ments War Is Over, gera­de weil dar­in nicht die Rol­le der Pay­ments-Anbie­ter, son­dern die der Netz­werk­be­trei­ber (Visa, Mas­ter­card, Amex & Co.) betont wird.

Pay­Pal und Goog­le waren wäh­rend der ers­ten Pha­se mehr Neben­dar­stel­ler als Hauptakteure:

Pay­Pal pro­vi­ded the means to chea­p­ly and easi­ly onboard tho­se eBay Sel­lers on to the card Net­works, in the pro­cess shif­ting poten­ti­al­ly bil­li­ons of dol­lars of pay­ment volu­me to the Net­works. Pay­Pal was good for the Net­works and they coope­ra­ted. Pay­Pal was also good for eBay, as they acce­le­ra­ted the velo­ci­ty of tran­sac­tions by spee­ding up the pay­ment cycle, so eBay acqui­red PayPal. …

In 2011, Goog­le pio­nee­red the visi­on for NFC pay­ments and secu­re toke­niza­ti­on (more on the­se tech­no­lo­gies in a bit). It was a beau­tiful con­cept, but like Pay­Pal, they too ran into exe­cu­ti­on c…

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